pleunmolenaar.reismee.nl

Alweer een half jaar in Nieuw Zeeland

Jeejtje! Ik zit hier alweer een half jaar. De afgelopen maanden zijn zo onwijs snel gegaan, er is heel veel gebeurt en veranderd nadat ik mijn eerste maar ook laatste recente blog heb geschreven. Inmiddels ben ik alweer begonnen aan mijn 2e dagboekje. De 1e is helemaal volgeschreven en geplakt met foto´s. Om je weer helemaal op de hoogte te stellen moet ik 4 maanden terug in de tijd. Ik hoop je zo mee te kunnen nemen in mijn avontuur, veel lees plezier!

17-9-2014 tot 20-9-2014 Na een onwijs gaven hockey week, heb ik maar 2 dagen terug naar school gemoeten. Na deze 2 dagen begon mijn toets week, wat voor mijn uiteraard niet serieus was. Ik had al zoveel gemist, dat het eigenlijk al onmogelijk was om alles in te halen. Ik leerde daarom ook niet! Ik had maar 3 toetsen, wiskunde, outdoor education en zorg en welzijn. Tijdens de toetsen mocht je niet eerder weg gaan als je klaar was, dit was voor mij een zware, 2 uur lang het toets lokaal bestuderen…Na mijn laatste toets van de week ben ik met Charlotte mee naar huis gegaan, samen met nog een andere vriend. Het was echt gezellig. We mochten ook blijven eten, maar dan moesten wij een takeway halen. Zo gezegd, zo gedaan. Na het eten had Vicki (Charlotte’s moeder) ons naar huis gebracht. Toen ik thuis kwam ben ik meteen gaan slapen, want ik was heel erg moe. Ik werd midden in de nacht wakker en voelde me erg ziek. Uiteindelijk heb ik de boel flink onderlopen spugen en jeejtje wat wil je dan graag naar huis… ik begon heimwee te krijgen. Die zelfde nacht heb ik mijn moeder huilend op facetime gebeld. Ze kalmeerde en rond 6 uur in de ochtend voelde ik me beter en hing ik op, ik kon rustig inslaap vallen. Mijn host moeder was er niet echt voor mij toen ik ziek was, ik moest mezelf maar een kop thee geven. Als ik ziek was thuis, dan kwamen mijn ouders altijd wel even kijken en vragen hoe het met mij ging, met een kop thee en wat fruit, maar nu moest ik toch echt wel voor mezelf zorgen.

Zondag 21-9-2014 Auckland run. Na twijfelen heb ik toch besloten om de 12.4 km run te doen in Auckland. Ik voelde me nog best zwak, maar ik had geen zin om nog langer thuis te zitten aangezien het mijn heimwee alleen maar erger maakte. We moesten heel vroeg vertrekken vanuit Hamilton om op tijd te komen, wat ons niet lukte. We startte 30 minuten later dan de rest. De run viel mij vies tegen, het was heuvel op en weer heuvel af. Na 10 minuten begon het ook nog eens leuk te regenen, wat de grond modderig en glad maakte. Het was 3 keer niets! Maar goed ik heb hem in 1 uur en 58 minuten uitgelopen. Niet bepaald om trots op te zijn, ook al was ik niet de laatste :D! Nadat de laatsten binnen kwamen zijn we naar een zwembad gegaan, waar we konden opwarmen en douchen.

24-9-2014 tot 25-9-2014 the snowtrip! Woensdag zijn we met oudoor education naar de sneeuw vertrokken. We moesten aardig vroeg opstaan, dus ik had mijn tas de avond van te voren al ingepakt. Natuurlijk versliep ik me terwijl katelyn op de deur stond te kloppen haha. Ik schrok wakker van het geluid en zag dat ik mij dus had verslapen, heel slim. Ik ben met mijn pyjama aan de auto in gesprongen en heb me daar omgekleed. Half slapend kwam ik aan op school en daar begon de trip! We stapte de busjes in. De eerste dag moesten we 6 uur lopen tussen 2 slapende vulkanen. Het was er prachtig, ookal liepen we aan het einde tot aan onze knieën in de sneeuw en onze voeten zeiknat! Al met al een super gave ervaring! Dag 2 stond skiën op het programma. Al deze 2 dagen was het strak blauwe lucht. Ik heb onwijs genoten van het skiën. Het was heel anders, hier skiede je gewoon tussen uitstekende rotsjes, wat in Europa allang niet toegestaan zou zijn! Nadat ik thuis kwam op donderdag avond begon mijn lente vakantie van 2 weken.

Lente vakantie 26-9 t/m 12-10-2014 Mijn eerste vakantie tijdens mijn uitwisseling jaar! Ik was al een paar weken weer volop naar de sportschool aan het gaan, aangezien hockey al bijna was afgelopen. Ik wilde niet mijn hele vakantie besteden in de sportschool, ik wilde graag meer dingen zien van Nieuw-Zeeland! Helaas werd dat niet echt gestimuleerd door mijn host familie. Er waren helaas al een heleboel dingen veranderd. Mijn host ouders zijn nu al een paar weken uitelkaar, mijn host moeder moet nog hard studeren om haar jaar te halen en ik mocht de kinderen bezig houden. Voor de vakantie begon werd ik mee gevraagd om te gaan surfen in Raglan met een paar meiden. We hadden er een mooi uitje van gemaakt! We hadden een paar uur op het strand gehangen en gesurft. Voor mij was dit de eerste keer, het surfen was dan ook echt erg moeilijk wat ik eigenlijk helemaal niet verwacht had! Na het surfen zijn we wat rond gaan kijken in winkeltjes en daarna naar huis gereden. Ik ben de volgende dag met een vriendin bij een andere vriendin geweest, we zijn bij haar in de spa pool gaan chillen. En later in de week ben ik met 3 vriendinnen naar de dierentuin gegaan. Voor de rest van de vakantie was het niet echt bijzonder waar ik zelf wel erg van baalde…

14-10-2014 De irritaties begonnen steeds meer te komen. Mijn host familie niet naar mij hoor, maar ik naar hun… de afgelopen tijd heb ik mega veel voor hun gedaan, zelfs mijn host-broertje van 5 vroeg aan mij of ik zelf al kinderen had. Voor mij was dit wel een teken dat ik meer een au pair was dan een exchange student… de laatste tijd werden er al aardig wat spullen van mij gebruikt, onderandere mijn laptop. In het begin heb ik dit toegelaten om ze uit de brand te helpen, maar dit werd van een week naar altijd. Ik kon zelf niet eens meer bepalen wanneer ik het wilde gebruiken. De reden waarom ik mijn laptop uit leende was omdat hun laptop oplader kapot was gegaan en mijn host moeder een verslag voor school moet afmaken en inleveren. Maar goed ik kreeg hem uiteindelijk niet meer terug… zelf was er eigenlijk ook niet meer genoeg geld om de koelkast wekelijks bij te vullen. Zo ben ik een aantal keer ook zonder eten naar school gegaan en moest ik daar maar een lunch kopen van me zakgeld. Daarbij was ik niet vergeten dat zij genoeg extra geld kreeg van de organisatie om mijn kosten en inwonen te vergoeden. Na maten begon ik het vervelend te vinden…

16-10-2014 De hele week heb ik niet veel gezegd. Ik had er best wel genoeg van. In deze week had ik mijn ouders best wel nodig, die toen aardig druk waren met hun dagelijks leven in Nederland. Ik kreeg toen zelfs ruzie met mijn moeder omdat ik boos werd, want ik wilde ze zo graag facetime wat telkens niet lukte. Tja dan ben je echt alleen en heel ver weg van huis. Hoe dan ook moest ik het dit keer zelf doen. Toen ik vanmorgen naar school vertrok wist ik dat er niet genoeg eten meer zou zijn voor morgen. Ik had de laatste sneetjes brood met wat overgebleven pindakaas van de nu legen pindakaas pot. Voor de rest was er geen broodbeleg, fruit of tussendoortjes meer in huis. Ik had mijn host moeder nog gevraagd of ze vandaag boodschappen ging doen en daar zei ze nee op, omdat er geen geld was. Na school ben ik naar huis gegaan, toen heb ik me uniform uit gedaan en normale kleren aan gedaan om naar de supermarkt te gaan om dingetjes zoals kaas en vers brood te halen. Ik had al een paar maanden geen kaas gehad waar ik echt heel erg van houd. Al er kaas was werd het wel verstopt… Toen ik thuis kwam stond mijn host moeder bij de voor deur en zei he pleun ik ga met de kinderen naar mijn host vader (hij woonde ergens anders) en daar hebben ik en de kinderen avond eten, dus je bent alleen thuis. Zelf kreeg ik ook niet de kans om te vragen op ik mee mocht. Ze liet me dus achter zonder enig iets wat ik kon opwarmen of kon klaarmaken voor me zelf als avond eten… gelukkig had ik boodschappen gedaan en kon ik wat broodjes met kaas als avondeten, eten. Toch vond ik het echt super vervelend, ik vind het helemaal niet leuk om zo vaak alleen te zijn… Ik vertelde aan Charlotte wat mij dwars zat en zei gaf mij als advies om met school te praten (Charlotte is een van mijn beste vriendin in Nieuw Zeeland). Ik volgde haar advies op en ik sms’te de coördinator van de internationals om te vragen of ik met hem kon praten, daarop antwoorde hij dat ik morgen ochtend naar zijn kantoor moest komen. Later op de avond heb ik al mijn spullen die werden gebruikt door mijn host familie bij elkaar geraapt en naar mijn kamer gebracht. Ik had er wel genoeg van. Ik ben op mijn kamer gaan zitten en verder met mijn fotoboek gegaan.

17-10 t/m 22-10-2014 Ik werd wakker gemaakt door mijn host broertje en zusje. Ik maakte hun ontbijt klaar en later dat van mijzelf. Toen ik kaas stond te snijden kwam mijn host moeder de keuken in lopen en zei awhhh pleun kun je nou echt niet zonder kaas?? Daarop antwoordde ik nee niet bepaald… toen ik klaar was om naar school te gaan wist ik echt niet wat ik kon verwachten hoe het gesprek zou gaan. Toen ik op school kwam ben ik naar mijn coördinator gegaan en heb ik mijn verhaal gedaan. Het ging niet alleen over het eten hoor, maar er waren nog een paar ergere dingen die er speelden. De coördinator van de internationals ( Mr Faulkner) schrok behoorlijk van mijn host thuissituatie. Zelf was ik er op dat moment ook best emotioneel over. Hij vertelde mij dat ik niet meer naar mijn host familie terug mocht gaan en dat ik maar bij een van mijn vriendinnen waarvan ik de ouders kende het weekend moest door brengen. Ik ging naar mijn les, terwijl mr Faulkner contact zocht met de organisatie. Tijdens mijn laatste les werd ik gebeld door de organisatie en ik moest mijn verhaal nog een keer doen. ik deed dit niet met de instelling dat ik naar een andere host familie wilden. Na het bellen kreeg ik een sms van mijn host moeder, dat ik weer alleen thuis zou zijn en alleen avond eten had of terwijl een date met mezelf! Ik liet dit de coördinator ook weer weten, waarop hij antwoorden dat dit echt niet zo hoort. Ik had mijn vader maar een email gestuurd van wat er in de afgelopen tijd was gebeurd en ik liet ze weten dat ik ergens anders verbleef. Uiteindelijk ben ik met charlotte mee naar huis gegaan, omdat ik haar ouders al kenden en zij ook van de problemen afwisten. Ze ontvingen mij ook met open armen op. Tijdens dat weekend had ik nog meer gezien dan dat ik in die afgelopen 3 maanden had gezien, van Nieuw Zeeland. Zo ben ik op zondag samen met de moeder van char naar haar werk gegaan in het theater, waar ik voor een paar uur op een prachtige vleugel mocht spelen. Ik ben maandag samen met char naar school gegaan, waar er weer een paar gesprekken volgden. De ouders van char hadden ook al wat contact met school gehad, wat er precies gezegd was weet ik niet. Ik moest zeker weten weer mee naar huis met char om mijn spullen op te halen. Waarbij ik liet weten dat ik er onwijs tegen opzag weer naar huis te gaan… ze vertelde mij in de auto dat ik weer mocht blijven slapen, omdat er een aantal dingen geregeld moesten worden met de organisatie. Toen we thuis kwamen had Vicki een pakje stroopwafels en drop gekocht, wat ik zo ontzettend waardeerde. Dit had mijn host moeder nog nooit voor mij gedaan! Ik had haar nog even een smsje gestuurd dat ik weer hier zou blijven slapen. Er was al een paar keer een gesprek geweest over het worden van mijn host familie, waar zij al behoorlijk positief waren. De volgende dag moesten we dan ook vroeg op om alles netjes op te ruimen en mijn hockeyspullen van thuis op te halen. Er was een heleboel geregel tussen school, de organisatie en charlotte’s ouders. Zij hebben uiteindelijk besloten om mij in huis te nemen. De organisatie heeft met mijn host moeder gebeld en daarna heeft ze mij een sms gestuurd dat het inderdaad ook wel beter zou zijn als ik daar weg zou gaan, omdat er te veel gebeurd was en het geen goede timing was. Ik zou de volgende dag mijn spullen gaan ophalen samen met mijn begeleider van de organisatie en met char. Dat hebben we ook gedaan. Toen ik binnen kwam waren mijn koffers al helemaal ingepakt en stonden bij de voordeur. De kamers waren al helemaal veranderd. Al de meubels die in mijn kamer stonden waren of al weg of stonden buiten. Ik kon helaas niet zelf mijn spullen controleren of wat dan ook. Ik heb voordat ik vertrok nog een briefje achter gelaten en bedankt, daarna heb ik mijn spullen gepakt en heb ik de deur achter mij dicht getrokken. Helaas was het niet een al te goede start van mijn uitwisseling jaar, ook al heb ik wel leuke momenten daar gehad. Ik heb heel veel geleerd, maar nu is het tijd om echt van mijn uitwisseling te genieten. Toen ik thuis kwam werd er nog een interview afgelegd door mijn begeleider en mijn nieuwe host moeder. Nadat mijn begeleider weg ging was het officieel dat ik bij charlotte in huis woonde. We hebben het er natuurlijk wel overgehad dat onze vriendschap zou gaan veranderen en dat wisten we beiden ook erg goed. Op vrijdag ben ik niet naar school gegaan omdat ik erg moe was, en alweer moest gaan pakken voor een lang weekend naar Waihi beach. Ik werd gevraagd of ik mee wilden kamperen met 2 vriendinnen en hun familie. Ik heb daar een onwijs gaaf weekend gehad! (foto’s staan allemaal al op facebook!)

Nadat ik thuis kwam van Waihi beach heb ik pas mijn spullen kunnen uitpakken. Helaas zijn er een heleboel dingen niet ingepakt door mijn host moeder, wat ik eigenlijk al wel had verwacht. Ik miste zowel kleren als sieraden. Ik heb ze later opgehaald, maar nog steeds mis ik heel veel andere spullen, of waren de spullen die daar nog waren gebruikt en/of half leeg… ik heb nooit meer mijn sieraden terug gekregen waar ik wel erg van baal, maar goed ik moet weer door met het leven… In begin november begon mijn zomervakantie! Helaas begon ik me ziek te voelen in het begin van de vakantie. Ik had al een paar dagen hele erge buikpijn nadat ik iets had gegeten. Ik belandde dan ook op 8 november in het ziekenhuis… in het ziekenhuis hebben ze nooit de oorzaak kunnen vinden van de pijn. Die nacht is mijn host moeder de hele tijd bij mij gebleven, wat ik erg tof vond en nog steeds. Hoe zou dat zijn gegaan als ik bij mijn oude host familie gebleven was?! Het ziekenhuis gaf mij maagbeschermers en een maag wax mee en de volgende dag kon ik alweer mee naar Auckland voor mijn host zusjes verjaardag. We hadden een high tea in de sky tower, wat erg gezellig was ook al was ik onwijs moe na een nacht in het ziekenhuis.

Al met al heb ik wel een leuke tijd gehad met mijn oude host familie. Helaas was het geen goede timing voor hun om een host familie te zijn. Tijdens mijn verblijf heb ik ook heel veel geleerd en daar ben ik ze ook dankbaar voor! Zonder die ervaring zou ik niet de persoon zijn geworden die ik nu ben.

Homesick again

Ik begon thuis weer te missen. Aangezien ik me behoorlijk ziek voelde, maar dit keer wel goed voor me gezorgd werd heb je toch liever je ouders bij je in de buurt! Dit was natuurlijk ook behoorlijk naar voor mijn ouders die helemaal niets voor mij konden doen dan alleen maar zorgen maken. Ik was nog steeds behoorlijk moe na het bezoek aan het ziekenhuis. Het enige wat ik deed was ook alleen maar slapen. Na een week ging het wel weer. Ik bezocht samen met mijn host moeder dan ook Cambridge en de Hamilton gardens. Maar ook na elke activiteit kon ik makkelijk weer 5 uur slapen. Na het bezoek aan het ziekenhuis zijn we ook nog naar een lokale huisarts gegaan. Daar kwam uit dat ik waarschijnlijk een bacterie in mijn maag zou hebben die maagsfeertjes zou maken, wat mijn hevige pijn na het eten verklaarde. Het ziekenhuis had mij ook de juiste medicijnen meegegeven. Daarna werd er nog een keer bloed afgenomen en moest ik later weer terug komen voor meer onderzoek. Ik ben niet meer terug gegaan voor nog meer onderzoek, aangezien ik zonder medicijnen weer normaal kan eten en geen pijn meer heb.

21-11-2014 Mijn host zusje kon niet meer wachten met het opzetten van de kerstboom, dus ze begon met de boel versieren voor kerst. Voor mij was dit een onwijs gek gevoel, het klopte gewoon niet volgens mij. We zetten de kerstboom op in shorts en hemdjes , het was ook nog eens super warm op dat moment. Daarbij mistte ik ook nog het sinterklaas feest…

28-11 tot 11-12-2014 Naast een uitwisseling jaar hoort natuurlijk ook een trip! Ik deed een trip door Nieuw-Zeeland. Ik natuurlijk niet alles gezien... In 2 weken tijd ben ik met de organisatie en een groep onwijs leuke mensen vanaf Hamilton naar Wellington gereden en daar de boot opgestapt naar Picton, waar we bleven overnachten. De volgende dag ontmoetten we de andere helft van de groep die op het Zuidereiland wonen. Vanuit Picton zijn we door gereden naar Kaiteriteri, waar we 2 nachten bleven. Vanuit Kaiteriteri zijn we naar Greymouth gereden. we bleven daar 1 nachtje. Na Greymouth reden we door naar Fox Glacier, daar bleven we ook een nachtje. Vanuit Fox Glacier gingen we naar Queenstown, waar we 2 nachten bleven. Na Queenstown zijn we naar Christchurch gegaan, wat ik behoorlijk indrukwekkend vond. We bleven er maar een nachtje… vanuit Christchurch zijn we door gereden naar Kaikoura, waar we met wilden dolfijnen gingen zwemmen. Daar bleven we ook maar een nachtje. Vanuit Kaikoura zijn we naar Picton gereden waar we met de boot weer terug naar het Noordereiland gingen. We bleven weer een nachtje slapen in Wellington, wat ik erg zonde vond! Ik had heel graag langer willen blijven en meer willen zien van wellington. De volgende dag zijn we vanuit Wellington naar Rotorua gegaan, hier bleven we 2 nachten. Na deze 2 nachten zijn we naar Ngaruawahia gegaan, waar we de laatste nacht hadden van de trip. De volgende ochtend zijn we naar Auckland gereden, waar we de sky tower bezochten, daarna heb ik mijn oude host moeder weer ontmoet die ik had voor de eerste 2 dagen in Nieuw-Zeeland. Hierna was het tijd om afscheid te nemen van iedereen en om weer naar huis te gaan, met een te gekke nieuwe ervaring en nieuwe vrienden. Het was echt een prachtige reis, ook al had ik graag meer willen zien! De foto’s van de trip en alle activiteiten die ik heb gedaan staan allemaal op volgorde op facebook in het album ‘’Nieuw Zeeland’’

Ik was gesloopt toen ik thuis kwam. Ik had het hele weekend om bij te komen. Alleen op zondag mocht ik mijn weekend tas alweer in gaan pakken voor 3 dagen. Mijn host moeder had een tripje georganiseerd met mijn host zusje en mij om weer terug te gaan naar Rotorua. De eerste dag zijn we gaan zwemmen in een meer en daarna hebben we in het begin van de avond geziplined door het prachtige bos net buiten Rotorua. Deze activteit deden ik en mijn host zusje met 3 andere mensen 3 uur lang! De volgende dag zijn we met de OGO van de heuvel afgerold en daarna hebben we geluncht en hebben we wat rond gereden in Rotorua. De derde dag zijn we naar een vriendin van mijn host moeder gegaan en hebben daar de middag door gebracht, daarna zijn we naar huis gegaan.

Al gauw kwam kerst aan de beurt, wat voor mij natuurlijk wel een hele andere kerst was! Ik werd rond 7 uur al wakker gemaakt, ik was nog nooit zo vroeg wakker geweest in de hele vakantie… kerst ochtend was met zijn alle kerst cadeaus uitpakken. Ik had nooit verwacht dat ik zoveel dingetjes zou krijgen. Ik kreeg een knuffel schaapje, een hele mooie sjaal, een kook boek met allerlei Nieuw Zeelandse gerechtjes, oorbelletjes, 50 dollar, een reis kussen en nog wat Nederlands broodbeleg! Na het uitpakken hebben we onze weekend tassen weer ingepakt. We sliepen in Auckland bij mijn host oma, omdat we kerst vierde met mijn host vaders zus en neven in Auckland. We hadden een uitgebreide kerst lunch, wat voor mij mijn ontbijt was met bier erbij. Het was aardig warm die dag, dus voor mij voelde het echt alsof ik een uitgebreide lunch had op een normale zomerse dag. Toch wist ik dat het kerst was, wat het ook wel anders maakte om het zonder mijn familie te vieren. Na de lunch hadden we nog een soort van spelletje met cadeaus gedaan en daarna ben ik met mijn host broer de auto ingestapt, met het idee om naar oma te gaan. In plaats van dat reden we rond in Auckland en maakten we nog een wandeling op het strand. Toen we bij oma kwamen had niemand zin in avond eten dus die hadden we ook maar overgeslagen. Iedereen ging al vroeg slapen, omdat het de volgende dag ‘’Boxing day’’ was. Nee niet ieder land heeft 2e kerstdag! Op ‘’Boxing day’’ is alles heel goedkoop, dus iedereen gaat shoppen. Het was een leuke ervaring maar mennn wat was het druk zeg! Een grote mierenhoop. Het was nog drukker dan het is op een normale dag in New York! Na een middag in de drukte zijn we naar huis gereden.

Na 3 dagen genieten van de zon en chillen met vrienden, mochten we onze tassen weer gaan inpakken om naar Cooks Beach te gaan! We gingen kamperen voor een week, met vrienden van mijn host ouders. Ik heb daar een super leuke en zomerse week gehad. We hebben daar oud en nieuw gevierd, wat voor mij net voelde alsof we vuurwerk gingen afsteken op een dood normale zomerse avond en dan 12 uur eerder voordat Nederland aan het nieuwe jaar begon. Ik heb daarna nog een lokale vis wedstrijd bij gewoond, ik ben nog naar ‘’the Cathedral Cove’’ gelopen, ik heb nog gesnorkeld in ‘’Marine Reserve’’ en gezwommen in Hahei. Kort om ik heb een geweldige tijd gehad op Cooks Beach!

Na een week weer thuis te zijn had ik nog een tripje. Mijn host moeder, host zusje en ik waren uitgenodigd om met de broer van mijn host moeder te gaan zeilen voor een weekend. We zijn naar een aantal eilandjes gevaren waar je niet zomer komt als toerist zijnde. Ik heb daar weer heerlijk genoten van het zomerse weer en het vele zwemmen!

Nu heb ik nog maar 2 weken zomervakantie van de 3 maanden. Ik mag weer bijna naar school en ik maak een begin aan de tweede helft van mijn uitwisseling jaar. Het gaat echt onwijs snel! Over ongeveer 6 maanden ontmoet ik mijn ouders, broers en zus in Australië waar nog een geweldig avontuur voor mij staat te wachten, voordat ik dan naar huis ga! Ik houd regelmatig een dagboekje bij, waar ik van alles in schrijf over belangrijke of mooie ervaringen die ik mee maak. Meer en deel van deze blog komt ook uit 1 van de 2 dagboekjes. Ik heb hier zeker weten nog hele mooie herinneringen aan als ik weer terug ben en mijn normale leven weer leef!

Dit waren mijn afgelopen 4 maanden zo ongeveer.

Heel veel liefs uit het verre Nieuw-Zeeland!

Reacties

Reacties

Eugenie

He pleun, leuk om een verslag van al je belevenissen te lezen. Ik ben blij dat je geen buikpijn meer hebt en dat je het nu getroffen hebt met je gastfamilie. Heerlijk zo'n lange vakantie. Groetjes en een dikke zoen eugenie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!